CATATAN SEBELUM INI

PENGIKUT SETIA

Wednesday, February 11, 2009

BENTUK-BENTUK AL-HADIS & AL-SUNNAH dan KEDUDUKAN RASULULLAH DAN TUGASNYA TERHADAP MANUSIA





BENTUK-BENTUK AL-HADIS & AL-SUNNAH

1. Ucapan Rasulullah saw.Mengandungi berbagai-bagai bentuk pengajaran dan nasihat. Contoh: "Sesungguhnya amalan itu dikira dengan niat dan sesungguhnya bagi tiap-tiap seseorang itu mengikut apa yang diniatkan.

2. Perbuatan Rasulullah saw. Megandungi jenis-jenis perbuatan/amalan yang dapat dilihat pada solat, puasa dan lain-lain ibadat yang dilakukan oleh Nabi saw sebagai menerangkan hukum dan diperhatikan oleh para sahabatnya.Contoh: solat.

3. Takrir
Mengandungi kebenaran Nabi saw dengan keadaan berdiam diri terhadap apa yang dibuat oleh sahabat dengan tidak mencegah atau menyalahkan serta tidak pula menunjuk keredhaannya.

KEDUDUKAN RASULULLAH DAN TUGASNYA TERHADAP MANUSIA

1. Kewajiban mentaati Rasulullah saw.
Ayat suci Al-Quran yang bermaksud: "Sesiapa mentaati Rasul sesungguhnya ia mentaati Allah

2. Pentafsir Al-Quran.
Ayat suci Al-Quran yang bermaksud: "Dan kami turunkan kepada engkau Al-Quran supaya kamu menjelaskan kepada manusia apa yang telah diturunkan kepada mereka mudah-mudahan mereka berfikir." An-Nahl, 16:43.

3. Penggubal Undang-undang
Ayat suci Al-Quran yang bermaksud: "Mereka yang mengikuti Rasul, Nabi yang Ummi, yang mereka dapatinya tertulis disisi mereka dalam Injil dan Taurat. Dia menyuruh mereka dengan kebajikan dan melarang mereka membuat kemungkaran, dan menghalalkan untuk mereka barang-barang yang baik, dan mengharamkan atas mereka barang-barang yang buruk, dan menghilangkan dari mereka keberatan-keberatan dan belenggu-belenggu mereka yang membebankan. Maka orang-orang yang beriman kepadanya, memuliakannya dan menolongnya, serta mengikuti cahaya yang diturunkan bersamanya, mereka itu orang-orang yang mendapat kemenangan. Katakanlah hai manusia sesunguhnya aku seorang utusan Allah kepada kamu semua, yang mempunyai kerajaan langit dan bumi, tidak ada Tuhan melainkan Dia. Dia yang menghidupkan dan mematikan. Oleh itu maka berimanlah kepada Allah dan perintahNya dan ikutilah \tab dia mudah-mudahan kamu mendapat petunjuk Al-A'raaf, 7:157-158.

4. Sumber Al-Quran dan Al-Sunnah.
Ayat suci Al-Quran yang bermaksud: "Dan tidaklah dia bercakap dari kemahuannya melainkan ia adalah wahyu yang diwahyukan." An-Najm, 53:3-4.

1 comments:

Morningstar said...

free download software
http://ach-sanjaya.blogspot.com/

Post a Comment

JOM DERMA

Create your own banner at mybannermaker.com!
Copy this code to your website to display this banner!
redkijang © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute