CATATAN SEBELUM INI

PENGIKUT SETIA

Tuesday, June 9, 2009

Penyokong Kijang Insaf

PENYOKONG Kelantan sudah 'insaf'.

Itu gambaran yang ditunjukkan oleh penyokong skuad Kijang di Stadium Sultan Muhammed IV malam kelmarin, lapor RIZALMAN NOR.

Stadium tersebut yang kesepian sebelum ini akibat digantung oleh Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) kembali bergema dengan sorakan The Red Warriors apabila badan induk bola sepak kebangsaan itu membenarkan Kelantan kembali bermain di Kota Bharu.

Keputusan menggantung perlawanan di tempat sendiri ternyata memberi pengajaran berguna kepada peminat setia Sang Kijang.

Pada perlawanan persahabatan menentang Proton FC malam kelmarin, penyokong mempamerkan disiplin yang baik apabila tiada lagi balingan objek ke arah padang serta bunyi mercun.

Sorakan penyokong tempatan kembali gemuruh apabila Indra Putra Mahyuddin menjaringkan dua gol untuk membenam Proton FC 2-0.

Gol pertama hadir pada minit ke-25 menerusi sepakan penalti sementara gol kedua menerusi percubaan dari jarak jauh.

Kemenangan itu secara tidak langsung mampu mengembalikan semangat juang anak buah Peter James Butler itu yang agak luntur kebelakangan ini.

Kemenangan tersebut menjadi penyuntik semangat kepada pemain Kelantan untuk meneruskan saingan Liga Super musim ini selepas tewas dalam lima perlawanan berturut-turut.

Pada 31 Mac lalu, tindakan ganas penyokong Kelantan selepas perlawanan separuh akhir pertama Piala FA menentang Negeri Sembilan telah mengundang padah kepada Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa).

Jawatankuasa Tatatertib FAM baru-baru ini mengenakan denda lebih RM100,000 terhadap Kafa termasuk tidak membenarkan sebarang perlawanan dilangsungkan di Stadium Muhammed IV, Kota Bharu ekoran insiden tersebut.

Kelantan akan mengadakan satu lagi perlawanan persahabatan bertemu Perlis, Selasa ini di stadium yang sama dan orang ramai diminta hadir untuk memberi sokongan dan mengembalikan kegemilangan bola sepak Kelantan.

0 comments:

Post a Comment

JOM DERMA

Create your own banner at mybannermaker.com!
Copy this code to your website to display this banner!
redkijang © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute