CATATAN SEBELUM INI

PENGIKUT SETIA

Tuesday, January 12, 2010

PERBICARAAN MAHASISWA KES "BINI PUAKA"



KUALA LUMPUR, 12 Jan: Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini menangguhkan perbicaraan berhubung kes menconteng "bini puaka" dan "pembunuh Altantuya" oleh tiga pelajar Universiti Malaya kepada 14 hingga 18 Jun hadapan.


Penangguhan itu dibuat hakim Rozana Ali Yusoff dalam kamar siang tadi.Menurut wakil Majlis Perwakilan Mahasiswa UniversitI Malaya (MPMUM), Mohd Aizat Salleh yang turut serta dalam perbincangan dalam kamar tersebut, Hakim membuat keputusam menangguhkan kes itu kerana ketidakhadiran pegawai menyiasat Inspektor Mohd Najib Mohd Esam.


"Tuan Hakim terus beri amaran, sekiranya pendakwaraya gagal melengkapkan bukti-bukti yang diminta pada perbicaraan Jun ini, Mahkamah akan gugurkan kes tersebut," jelas Aizat.


Ketiga-tiga tertuduh, Shazni Munir Mohd Ithnin, Muhammad Aizat Roslan dan Muhammad Saufi Jelani dituduh berhubung kes menconteng "bini puaka" dan "pembunuh Altantuya" yang ditujukan kepada isteri perdana menteri Rosmah Mansor.


Mereka didakwa melakukan kesalahan itu pada jam 4 pagi 24 Jun tahun lalu lalu di dewan kuliah utama API, beberapa jam sebelum Rosmah hadir untuk melancarkan kempen mengutip derma bagi kanak-kanak Palestin.


Siasatan dilakukan di bawah Seksyen-sekyen 427, 436 dan 447 Kanun Keseksaan.


Bagi Seksyen 427, mereka dituduh menyimbah petrol di atas permaidani yang bakal dilalui Rosmah dan menconteng di sebuah dewan akademi pengajian itu.


Manakala bagi Seksyen 436, ketiga-tiga dituduh melakukan perbuatan khianat dengan menggunakan api di tempat dan waktu yang sama.


Bagi Seksyen 447 pula, mereka dituduh melakukan pencerobohan jenayah pada tarikh dan masa yang sama.


Ketiga-tiga tertuduh diwakili oleh empat orang peguam yang diketuai oleh Mohamad Arfizi Mohd Ramli, manakala timbalan pendakwa rayanya Mohd Mukhzany Fariz Mohd Mokhtar.


Perbicaraan hari ini juga turut menggabungkan pertuduhan ketiga-tiga mereka dengan dua lagi rakan mereka, Mohd Izzuddin Hilmi dan Mohd Syahruldeen yang dituduh lebih awal.




0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

JOM DERMA

Create your own banner at mybannermaker.com!
Copy this code to your website to display this banner!
redkijang © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute