CATATAN SEBELUM INI

PENGIKUT SETIA

Saturday, January 23, 2010

SULTAN JOHOR MANGKAT

AL-FATIHAH





Sultan Johor Mangkat


JOHOR BAHARU, 22 Jan (Bernama) -- Sultan Johor Sultan Iskandar Ibni Almarhum Sultan Ismail, 77, mangkat pada Jumaat malam selepas memerintah Johor hampir tiga dekad.



Baginda mangkat pada pukul 7.15 malam di Hospital Pakar Puteri di sini selepas dimasukkan ke hospital itu hari ini kerana gering.


Kemangkatan baginda diumumkan oleh Menteri Besar Johor Datuk Abdul Ghani Othman.


Baginda meninggalkan Sultanah Zanariah serta 10 orang putera-puteri.


Sultan Iskandar, yang diputerakan di Istana Semayam, Johor Baharu pada 8 April 1932, dimasyhurkan sebagai Sultan Johor pada 11 Mei 1981.


Tiga tahun kemudian pada 15 Nov 1984 baginda dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong kelapan.


Petang ini, putera sulung baginda Tunku Mahkota Johor Tunku Ibrahim Ismail dimasyhurkan Pemangku Raja dan istiadat mengangkat sumpah diadakan di Istana Besar Johor.


Berita mengenai kegeringan Sultan Iskandar diumumkan oleh Yang Dipertua Jumaah Majlis Diraja Johor Tunku Osman Tunku Temenggong Ahmad pada pukul 5 petang.


Almarhum merupakan putera ketiga Almarhum Sultan Ismail ibni Sultan Ibrahim dan cicinda kepada Bapa Johor Moden Almarhum Sultan Abu Bakar.


Sultan Iskandar, yang merupakan Sultan Johor keempat dalam sejarah Johor moden, menerima pendidikan awal di Johor Baharu, sebelum melanjutkan pelajaran ke Australia dan United Kingdom.


Baginda yang merupakan Kolonel Yang Dipertua, Rejimen Perkhidmatan Khas Malaysia (Komando), sering kelihatan memakai uniform tentera pada upacara rasmi kerana minatnya dalam bidang ketenteraan.


Nama Almarhum terpahat pada sekolah, acara sukan seperti Kejohanan Golf Terbuka Iskandar dan juga koridor pembangunan selatan Johor iaitu Iskandar Malaysia.


Abdul Ghani turut ditanya pemberita tentang punca kemangkatan baginda, tetapi enggan menjelaskan lebih lanjut.


"Semoga dicucuri rahmat yang berlebih-lebihan ke atas roh Al-Marhum Duli Yang Maha Mulia Sultan itu," katanya pada sidang media yang turut dihadiri oleh Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Abdul Latif Yusof dan Setiausaha Jumaah Majlis Diraja Johor Datuk Abdul Rahim Ramli.

Turut berada pada sidang media itu ialah Ketua Polis Johor Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff.


Menteri Besar berkata, perangkatan jenazah baginda Sultan Johor ke Makam Diraja Bukit Mahmoodiah akan bermula pada 1.30 petang hari ini.


Rakyat Johor menurut beliau, boleh menziarah jenazah baginda di Istana Besar mulai 9 pagi hari ini, manakala tempoh ziarah bagi orang kenamaan dijadualkan bermula pada 11 pagi hingga 12.30 tengah hari.


Sementara itu dalam sidang medianya, beliau turut meminta rakyat dan penduduk negeri ini supaya berkabung mulai hari ini sehingga pemakaman jenazah Almarhum Duli Yang Maha Mulia selama tujuh hari.


Manakala bagi kerabat-kerabat diraja pula katanya, tempoh perkabungan adalah selama 40 hari mulai hari ini.

Abdul Ghani berkata, bendera negeri dinaikkan separuh tiang mulai malam semalam selama tujuh hari dan membatalkan segala bentuk hiburan dan permainan sepanjang hari pemakaman baginda.


Beliau juga mengarahkan semua masjid dan surau negeri ini supaya mengadakan majlis bacaan tahlil dan doa ke atas roh baginda selepas fardu Maghrib selama tujuh hari mulai hari ini.


Sementara itu, jenazah almarhum Sultan Iskandar kelihatan dibawa ke Istana Besar pada 11.22 malam.


Van jenazah yang membawa jenazah baginda dilihat meninggalkan Hospital Pakar Puteri sambil diiringi berpuluh buah motosikal pengiring trafik, kenderaan kerabat diraja Johor, anggota-anggota exco kerajaan negeri Johor dan Timbalan Setia Negeri Johor (JMF).


Perkarangan hospital tersebut dikawal ketat oleh anggota polis, JMF dan juga Rela berikutan kehadiran ramai petugas media termasuk dari Singapura dan juga rakyat jelata.


Sultan Pahang Sultan Ahmad Shah, Tengku Puan Pahang Tunku Hajjah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah, dan Tengku Mahkota Pahang Tengku Abdullah merupakan yang terawal menziarahi almarhum.


Turut melawat almarhum adalah bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi, Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, Pengerusi Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) Datuk Halimah Sadique, dan Ketua Eksekutif Johor Corporation Tan Sri Muhammad Ali Hashim.



Rakyat Johor Dibenar Ziarah Jenazah Sultan Mulai Pagi Sabtu


JOHOR BAHARU, 23 Jan (Bernama) -- Jenazah Almarhum Sultan Johor Sultan Iskandar yang akan disemayam di Dewan Besar, Istana Besar, di sini boleh diziarahi segenap lapisan rakyat Johor mulai pagi Sabtu.

Menteri Besar Johor yang mengumumkan kemangkatan Almarhum baginda Sultan Johor, malam tadi, berkata waktu yang dibenarkan kepada orang awam untuk memberikan penghormatan terakhir kepada Almarhum adalah dari pukul 9 pagi hingga 10.30 pagi.

"Penghormatan terakhir oleh orang kenamaan pula adalah bermula dari pukul 11 pagi sehingga pukul 12.30 tengah hari," katanya di Bangunan Sultan Ibrahim, Bukit Timbalan.

Abdul Ghani berkata jenazah Almarhum Sultan akan dibawa dari Istana Besar pada pukul 1.30 tengah hari untuk upacara pemakaman di Makam Diraja Bukit Mahmoodiah, di sini, pada pukul 2 petang.

Mengenai peraturan berkabung, beliau berkata orang-orang Melayu perlu memakai tanda perkabungan kain putih selilit saja selebar dua inci pada songkok.

Bagi lain bangsa dan agama, Abdul Ghani berkata mereka perlu memakai selilit kain hitam selebar tiga inci di lengan kiri dan bertali leher warna hitam.

Katanya, bagi yang memakai uniform dan memakai uniform pada majlis tertentu, mereka perlu melilit kain hitam selebar tiga inci di lengan kiri.

"Bagi perempuan Melayu, mereka hendaklah memakai tudung kepala warna putih manakala bagi orang perempuan lain bangsa dan agama, mereka perlu memakai selilit kain hitam selebar tiga inci di lengan kiri," katanya.

Abdul Ghani berkata bagi upacara pemakaman pula, lelaki Melayu perlu memakai baju Melayu teluk belanga serba hitam dan lilitan kain putih di songkok hitam manakala lelaki bukan Melayu perlu memakai lounge suit warna hitam, tali leher hitam dan selilit kain hitam tiga inci di lengan kiri.

Beliau berkata bagi yang memakai uniform, mereka perlu melilit kain putih berukuran dua inci di songkok.

Segala darjah dan pingat juga hendaklah dipakai, katanya.

Sumber daripada BERNAMA





TENTANG SULTAN JOHOR...


KETURUNAN SULTAN JOHOR

Keturunan Bendahara

DYMM Paduka Sri Sultan Al-Haj Sir Ibrahim al-Mashur ibni al-Marhum Sultan Sir Abu Bakar



johor-Ibrahim


DYMM Paduka Sri Sultan Sir Ismail al-Khalidi ibni al-Marhum Sultan Sir Ibrahim

johor-Ismail



DYMM Paduka Sri Sultan Mahmud Iskandar al-Haj ibni al-Marhum Sultan Sir Ismail

johor-Mahmud

Keluarga di raja johor adalah mereka yang memerintang negeri johor dan jajahannya,Diketuai oleh Baginda Sultan Johor , Permaisuri johor pula di panggul Sultanah johor ,Sultan johor yang bertakhta sekarang ialah DYMM Sultan Iskandar al-Haj Almarhum Sultan Ismail . Baginda adalah sultan johor yang ke 22 dan ke 4 sultan johor moden . Baginda di tabal semenjak tahun 1981.


Sultanah of Johor

Sultanah johor adalah DYMM Sultanah Hajah Zanariah Ibni Almarhum Tengku Panglima Perang Ahmad.


SEJARAH .

Sultanah johor adalah dari asal usul keluarga sultan melaka .Sultan johor dahulunya telah menjadi pemerintah negeri sembilan , pahang , dan riau . Johor telah di jumpai oleh Sultan Alauddin Riayat Shah II ,baginda adalah anakanda kepada Sultan Mahmud Syah sultan melaka , Ini yang menyebabkan kesultanan johor adalah yang paling tertua di malaysia.


Sultan johor adalah ketua kerajaan johor , Baginda mempunyai kuasa melantik menteri besar .ahli dewan undangan negeri dan kuasa memerintah darurat adalah kuasa baginda.


Sesuatu yang istimewa tentang Kesultanan johor ialah sultan johor telah memerintang 3 keturunan , kesultanan melaka , bendahara dan temenggung . Kesultanan johor juga satu-satu nya negeri di malaysia yang mempunyai angkatan tenteranya sendiri,itu yang membuat sultan johor berbeza dengan sultan-sultan lain di malaysia. Angkatan tentera johor di panggil ( Askar Timbalan Setia Negeri ) dan sekarang telah di jadikan askar peribadi sultan johor.


Protokol dan peraturan diraja johor berbeza dengan kesultanan lain di malaysia.gaya dan tatacaranya berlainan dengan kesultanan melayu. ia lebih kepada protokol dan cara negara orang putih , Jika anda melihat foto sultan ,pakaian rasmi baginda sultan dan sultanah berbeza dengan sultan lain di malaysia. pernahkah kita nampak sultan johor berpakaian melayu bersampin dan bersongkit serta bertengkolok. Cara baginda dan keluarga di raja johor berpakian lebih moden dari sultan-sultan lain di malaysia.


Sesuatu yang istimewa dan menjadi sebutan ramai sekarang ialah Idea Tengku Mahkota Johor melawai dan menziarahi rakyat setiap tahun .atau lebih di kebnali sebagai ( Kembara Mahkota Johor ) Tengku mahkota akan melawat kawasan-kawasan terpencil samaada dengan motosikal ,kereta atau bot .


Lambang .

benderasultanjohor

Bendera Kebawah Duli Sultan Johor

BenderaSultanahjohor

Bendera kebawah duli sultanah johor

benderatunkumahkotajohor

Bendera Yang Teramat Mulia Tengku mahkota Johor


Keluarga di raja Johor

Sultan Iskandar telah berkahwin dua kali . yang pertama ialah puan Josephine Trevorrow atau lebih di kenali sebagai ( Cik Kalthom ) dan yang kedua ialah Sultanah Zanariah .Baginda tuanku mempunyai 2 orang putra dan 8 puteri.


( Dengan Cik Kalthom )

1. Tunku Kamariah Aminah Maimunah Iskandariah (1956)
2. Tunku Zabedah Aminah Maimunah Iskandariah (1957)
3. Tunku Ibrahim Ismail (1958)
4. Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah (1960)


( Dengan Sultanah Zanariah)

1. Tunku Mariam Zahrah (1962)
2. Tunku Norani Fatimah (1963)
3. Tunku Maimunah Ismailiah (1967)
4. Tunku Abdul Majid Idris (1970)
5. Tunku Muna Najiah (1973)
6. Tunku Aminah Kalsom Masera Marian Zahira Iskandariah (1979)


Tengku Mahkota Johor Tengku Ibrahim Ismail telah berkahwin dengan Raja Zarith Sofiah Binti Sultan Idris Shah .hasil perkahwinan baginda berdua di kurniakan anak 5 putra dan 1 puteri.


Tengku Ismail Idris ( 1984 ) Tengku Aminah ( 1986 ) Tengku Idris Iskandar ( 1987 ) Tengku Abdul Jalil Iskandar ( 1990 ) Tengku Abdul Rahman ( 1993 ) Tengku Abu Bakar Iman ( 2001 )


Tengku Abdul Majid Idris pula telah berumahtangga dengan Tengku Teh Mazni binti Tuanku Yusuf . dan mereka di kurniakan seorang anak iaitu Tengku Mahmood Iskandar ( 2006 )


Istana .

Istana kebawah duli Sultan johor terletak di johor Bahru . dan di panggil Istana Bukit Sereen terletak di atas bukit sereen. Sebelum itu istana sultan johor ialah Istana Besar Johor Bahru .tetapi sekarang Istana Besar telah di jadikan muzium kesultanan johor.


Kesultanan johor mengunapakai undang-undang salic , maknanya hanya anak lelaki yang layak menaiki takhta mengikut susunan.dan di beri gelaran Tengku Mahkota .dan mesti dari asal usul keturunan Sultan johor moden Sultan Abu Bakar.

RMJ coronarion.2


Susunan anak cucu tuanku sultan johor bergelar ..

1. Tunku Ibrahim Ismail ibni Sultan Iskandar al-Haj, (Tunku Mahkota Johor)
2. Tunku Ismail Idris bin Tunku Ibrahim Ismail, (Raja Muda Johor)
3. Tunku Idris Iskandar bin Tunku Ibrahim Ismail
4. Tunku Abdul Jalil Iskandar bin Tunku Ibrahim Ismail
5. Tunku Abdul Rahman bin Tunku Ibrahim Ismail
6. Tunku Abu Bakar Iman bin Tunku Ibrahim Ismail
7. Tunku Abdul Majid Idris ibni Sultan Iskandar al-Haj, (Tunku Bendahara Johor)
8. Tunku Mahmood Iskandar bin Tunku Abdul Majid
9. Tunku Abu Bakar ibni alMarhum Tunku Bendahara ‘Abdu’l Rahman ibni almarhum Sultan Ismail
10. Tunku ‘Abdu’l Rahman [Alman] Burhan ud-din bin Tunku Abu Bakar


Sumber daripada jamilkucing.wordpress.com

0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

JOM DERMA

Create your own banner at mybannermaker.com!
Copy this code to your website to display this banner!
redkijang © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute